Pages

02 October 2011

Bagaimana Nak Jadi Penceramah Agama Terkenal



Kalau korang mempunyai bakat terpendam seperti boleh memberi ceramah agama, tapi takde peluang, mesti korang rasa kecewa kan? Ilmu tu ada. Dalil pun dah hafal banyak. Karisma pun mantap. Cara bercakap pun hebat. Tapi bakat korang dipandang sepi oleh masyarakat sekeliling kerana korang bukanlah seorang ustaz atau ustazah.

Kali ni aku nak bagi sikit tips macam mana nak jadi seorang penceramah agama yang hebat dan terkenal.

1. Peringkat pertama, korang perlu jadi artis. Tak kisahlah jadi artis yang berlakon atau yang menyanyi. Yang penting, bukan artis yang lukis-lukis ye!

2. Semasa korang jadi artis, banyakkan buat kontroversi seperti memakai pakaian tidak menutup aurat, bergaul bebas, dan macam-macam maksiat lagi.

3. Buat maksiat ni dalam tempoh yang agak lama agar nama korang meletup. Itu pun kalau korang yakin korang hidup lama lagi.

4. Selepas puas membuat maksiat, buat kenyataan di media bahawa anda sudah insaf dan ingin bertaubat. Senang cerita, ingin kembali ke pangkuan jalan. Buat maksiat ni tak menenangkan hati! Nikmatnya hanya sementara beb!

5. Lepas tu, anda nyatakan pada media, korang ingin berdakwah setelah puas menjadi artis.

6. Insya Allah korang akan jadi pendakwah yang terkenal dan sering dijemput untuk memberikan ceramah agama.

#butthurt?

Ni artikel sentap sebenarnya. Korang jangan buat pulak apa yang aku tulis kat atas. Aku cuma nak tekankan pandangan aku terhadap sesetengah bekas artis yang berdakwah.

Ada di antara mereka, setelah insaf, mereka jadi pendakwah. Ya, itu bagus kerana berdakwah adalah tanggungjawab SETIAP individu. Tapi disebabkan kurangnya ilmu, mereka ni menyampaikan ceramah secara semberono. Masa ceramah dok maki-hamun orang. Semua benda bodoh. Ceramah pun takde dalil.

Sebenarnya, inilah pemikiran masyarakat kita. Asalkan artis itu sudah insaf, maka dia boleh la bagi ceramah-ceramah agama. Tahap pemikiran ni adalah tahap pemikiran yang sangat rendah. Bukankah lebih baik bagi peluang kat orang-orang yang lebih layak untuk menyampaikan ceramah walaupun mereka tu bukan ustaz atau ustazah?

Apa pun, aku kagum dengan Sham Kamikaze. Semoga penghijrahan beliau membakar semangat kita :)
Jangan jadi penceramah agama yang semberono ye!




Comments
20 Comments

20 comments:

Liyana Zahim said...

Btol weh.. Kije tarbiyah ni bkn bley maki hamon org kutok2 over.

TheBentPencil said...

kah! kah! kah! sentap dol...

anyway, saya cadangkan kalau yang tak berkelulusan formal dalam ilmu agama tu, sebelum berceramah, kasi la teks dia dekat mana2 ahli agama bertauliah, suruh tolong checkkan. walaupun dia famous, ramai peminat tapi tak semestinya dia betul 100%.

♥CIK SHA♥ said...

setuju dgn entri ni..saye pun dah lama perasan dengan situasi begini..hmm..

eyna_chan said...

mmg trsentap entri ni
>_<

SoutulMujahid said...

sebenarnya bengang dgn salah sorang bekas artis. ceramah sampah!

Dzikri Asmawi said...

sape tuh???

SoutulMujahid said...

nama beliau terpaksa dirahsiakan. nanti orang kata aku malukan org plak. hahahaha

SYARIFF HAIKAL said...

aku setuju...dan ak pernah dgr ceramah seorang artis..ternyata cakap2 nya tiada isi..

Dzikri Asmawi said...

ic...xper2...teringin gak nak dengar org2 camni bg ceramah...nk tengok ape bende yg diorg merapu...hehehe...yg sham kamikaze ni xtengok lagi...tapi bulan ramadhan yg lalu ade masuk tv (ntv7 ke tv9 kalo xsilap) kisah pasal die nih...belajar agama ngan dr maza...

Dzikri Asmawi said...

btw...aku pon penah terpk cara yg soutulmujahid.com nih utk berdakwah...tapi bile pk2 balek...kalo skalipun jadi cam artis tu then citer pasal islam yang sebenar mesti kene gam plak...hehehe...

SoutulMujahid said...

err... x paham apa yg Dzikri Asmawi cakap....

LadyBird said...

semoga yang x baik, terus berhijrah ke arah menjadi yang lebih baik.. yg dah baik, menjadi semakin baik.. x kirelah artis ke artus ke.. yg penting menjadi lebih baik drp sebelumnya.. dan x perlu jadi penceramah terkenal.. cukup memadai mampu berceramah tuk diri sendiri spy tidak melakukan yg dilarang oleh Allah...

Dzikri Asmawi said...

hahaha...part yg mane xpaham tuh??...

SoutulMujahid said...

tak paham yang ni: ku pon penah terpk cara yg soutulmujahid.com nih utk berdakwah...tapi bile pk2 balek...kalo skalipun jadi cam artis tu then citer pasal islam yang sebenar mesti kene gam plak

APAN said...

xtau la kalau ade yg nak ikut gak tip ko tu bro...dah nama artis.gitu la...tpi mcm sham ni, aku penah tengok video ni dulu.tenang je dia bagi ucapan kat depan tu...kira ok la sebab nak share pengalaman je pun... :)

Dzikri Asmawi said...

ooowwh....maksudnya aku pnah terpk2 nk jadi artis gak...pastu berubah jadi baik...cam yg ko citer tu lah...then mendakwahkn islam kepada masyarakat...bley kire angan2 la...hahaha...

tapi dlm keadaan negara skng ni mungkin ade yg disekat la kot...ataupun akan dipandang sepi...contoh cam bob lokman yg join parti pas...pastu sape artis yg belakon ali setan tuh???aku xingat nama...kan xfemes sgt kan???

mungkin statement aku yg kate kene gam tu yg buat ko xphm kot....skng ni phm x soutulmuahid.com???huhuhuhu.....

SoutulMujahid said...

oohh.. paham2... tapi aku benci dgn penceramah yg suka memaki-hamun ni.

Ghuroba' said...

nak berdakwah tak semestinya melalui ceramah-ceramah. ketuk pintu ke pintu pun boleh gak.datang rumah ke rumah macam nabi-nabi terdahulu yg berdakwah. Paling kagum Nabi Nuh a.s..
Dakwah 24 jam tanpa henti..

Teja Suraya said...

Salam...

ehehe..nice entry..Teja terfikir gak, kenapa nak bagi ceramah agama kena ada tauliah...

bila fikir balik, ada sebabnya...secara logik akal, takut penceramah tu bagi ajaran sesat...tak semua org tahu isi kandungan Islam yang sebenarnya...nak2 pula yg mendengan tu mualaf..kena plak yg mengajarnya tu tak betul...punahhhh~

jadi kepada yg dok berapi Jabatan Agama Islam tangkap org yg xbagi tauliah tu, korang kena faham la..ni sebahagian dari prosedur undang2...sapa suruh dia langgar peraturan...kalau betul dia menyampaikan isi yg betul, xda masalah...dia cuma akan ditahan atas sebab bagi ceramah tanpa tauliah..tu je la.. :)

Wallahualam...

Teja Suraya said...

eh, lupa plak...ni sebenarnya nak ceta pasal ada artis kena tangkap pasal xda tauliah...

ehehe..mungkin apa yg disampaikan tu betul, tpi ye la.undang2 ttp undang...nk wat cemana kan..sedangkan Dr.Maza pon kena tangkap~ :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...