Pages

06 March 2011

Artis Bertudung Sesatkan Masyarakat dalam Diam

Peminat bersorak girang melihat aksi awek bertudung di atas pentas. Bersorak bukan kerana awek bertudung itu beraksi ghairah di atas pentas, tetapi bersorak girang melihatnya hebat menyanyi. Kelunakan suaranya membuatkan peminat terpana.

Kepala yang disarung tudung menyebabkan peminat lebih dekat kepadanya. Kononnya awek yang bertudung adalah perempuan yang baik dan wajar untuk dicontohi. Inilah pemikiran sempit yang membelenggu umat Islam hari ini, akibat daripada penerapan hukum sekular. Asalkan bertudung sahaja, mereka itu membawa imej Islam.

Masyarakat menjadikan artis sebagai contoh, bukan al-Quran dan as-Sunnah sebagai sandaran undang-undang. Sekiranya artis itu bertudung, tudung seperti itulah yang akan dicontohi fesyennya, tanpa mengikut hukum syarak. Lazimnya, tudung ketat dan tudung yang tidak menutup dada sehingga menampakkan bentuk kedua-dua 'bukit' wanita sering dijadikan tudung contoh.

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. [an-Nur:31]

Inilah peranan artis bertudung. Memesongkan ummat daripada ajaran Islam yang sebenar. Kononnya mereka bertudung, merekalah contoh ikutan yang wajar diikuti. Walhal, mereka tidak menutup aurat seperti mana yang Allah telah tetapkan. Maka, peminat yang mengikut gaya fesyen artis ini turut sama masuk longkang bersama-sama artis pujaan mereka.

Mereka bukanlah membawa ajaran sesat mahupun menyesatkan aqidah umat Islam, tetapi peranan mereka amat besar sekali untuk menjadi ejen Barat untuk menjauhkan umat Islam daripada ajaran Islam. Perkara ini adalah hakikat yang harus ditelan walaupun pahit oleh peminat-peminat. Artis yang terbabit juga harus menelan hakikat ini, kerana mereka secara tidak sedar dan tidak rasmi menjadi ejen-ejen Barat dalam memesongkan umat Islam daripada ajaran Islam!

Ini baru diperhatikan daripada aspek tudung. Bagaimana pula dengan aksi-aksi mereka menonjolkan diri di khalayak umum meliuk-lentokkan tubuh mereka yang disarung dengan baju ketat serta mengenakan solekan yang berlebihan yang bisa menggetarkan jiwa lelaki normal? Hal aurat tidak lagi diambil peduli. Peminat terus memuji artis-artis bertudung dengan pujian yang lebih kurang, "Saya suka awak bertudung. Kekalkan imej bertudung". Begitu mudah hati ummat dibutakan dengan bertudung. Seolah-olah bertudung itu merupakan lesen untuk menyanyi dan menonjolkan diri di khalayak ramai!

Inilah kesan daripada penerapan hukum sekular yang lahir daripada akal manusia semata-mata. Undang-undang dicipta berdasarkan majoriti 2/3 undi di dalam parlimen. Artis juga tidak terkecuali daripada terkena bahana-bahana sekularisme.

Buktinya, tudung yang dipakai oleh para artis walaupun tidak mengikut hukum syarak diislamkan. Mereka telah mengislamkan trend supaya tindakan mereka itu adalah mengikut hukum syarak. Bertudung tapi menyanyi, berpakaian ketat pun, 'tepati syarak' juga, dan ummat tergila-gila untuk mencontohi fesyen tudung itu.

Sedarlah, Nabi Muhammad SAW itulah contoh ikutan terbaik, bukan para artis! Sedarlah, artis-artis itu sedang menyesatkan kita dalam diam. Mahukah kita masuk longkang bersama-sama artis itu?

*****

لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. [al-Ahzab (33):21]




Comments
145 Comments

145 comments:

SoutulMujahid said...

dah ada org tanda 'tak best'. terkena kat batang hidung sendiri kot. hahahaha

senyumSOYA said...

bagi yang baru belajar nak beertudung saya rasa it's okay.. den slow2 la cuba faham konsep sebenar menutup aurat...

saya pun banyak buat silap dalam berpakaian.. yang menegur perlu berhikmah... pandai tarik perhatian mereka yang baru2 nak belajar bertudung...

p/s : sila betulkan saya jika saya silap..=^^=

SoutulMujahid said...

macam ni, x perlu ikut artis. x perlu belajar drpd artis. terus belajar drpd ahli2 agama (yg dipercayai). direct terus kpd islam

artis ni bahaya.

LadyBird said...

semakin hari dunia Islam kian bercelaru..
lady setuju dgn artikel di atas..
nanti tidak mustahil, wanita yang berpurdah terkinja2 menyanyi di atas pentas..
dan mereka dijadikan idola..
Muslimah contoh yang perlu diikuti..

menusuk hati said...

sm2lah kita doakan mereka...

habsahharun said...

terima kasih atas teguran..
walaupun ia pedih untuk diterima, hakikatnya ia memang benar.. Suara itu aurat..pertontonkan kecantikan kepada umum itu adalah haram.

Latifah said...

setuju!
mohon share artikel ini.
=)

~terima kasih atas peringatan~

Shira Shafrida said...

senyumSOYA,

maaf kalau teguran saya ini agak direct ye. saya acapkali mendgr seorang muslimah mengeluarkan kenyataan yg lebih kurang sama dgn apa yg saudari nyatakan.. "bg yg baru belajar, takpe.. slow2 pakai tudung.."

Inilah pemahaman yg harus dibetulkan.. yg namanya Islam dan beragama Islam sejak dilahirkan, mustahil tidak pernah didedahakan (diajarkan) ttg meutup aurat dan bertudung. Bg saya, org yg wajar memberi kenyataan sebegitu adalah muallaf.. tapi kebanyakan muallaf boleh menutup auratnya dgn sempurna tetapi mengapa yg mengaku beragama Islam harus slow2 memakai tudung??

Apakah kita tahu bila kita akan ditarik nyawa? Apakah kita pasti bahawa esok kita akan hidup lagi melihat dunia??

Bersegeralah dalam melakukan tuntutan agama dan syariat yg telah ditetapkan Yang Maha Mencipta..

Wallahualam...

miszlullaby said...

thanx for sharing!suke=)

|| A r a W a n i || said...

ok. memang terkena batang idong.
uh uh.
sakit.
thnks tuan tanah.

niniem said...

terima kasih atas teguran.. :)
info ntk semua:)

senyumSOYA said...

assalamualaikum....

saya dah rujuk beberapa orang yang saya anggap dapat memberi input dalam hal ini..sebab saya x pandai dalam menyusun kata..

dan diorang memberikan saya jawapan ini...
bismillahirrahmanirrahim..

Dalil yang mewajibkan penutupan aurat dalam kalangan wanita,
“Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangan, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya”-(Annur : 31)
Jelas pada dasarnya pemakaian menutup aurat itu wajib bagi setiap muslim yang telah sampai pada batas usia yang digariskan pada syarak, tidak dinafikan bahawasanya ramai juga yang masih mengambil ringan mengenainya.mungkin kerana kejahilan, atau nipisnya penghayatan islam dalam diri. Ada pula yang mengenakan tudung semata2 mengikut seseorang yang menjadi idola.

senyumSOYA said...

Bagi pandangan pertama saya, tidak salah untuk meniru seseorang asalkan peniruan itu cenderung kearah kebaikan. Saya berhujah atas beberapa bukti yang dipetik dari sumber2 rujukan yang saya percayai kesahihannya.
Berkenaan isu yang dikemukakan, saya lebih cenderung untuk mengambil kaedah usul fiqh “barang yang tak dapat semua, maka jangan buang semua”. Walaupun hamba allah itu tidak mengikuti syarat2 penutupan aurat, namun bagi saya alhamdulilah sebab masih sanggup mengikutinya dan tidak membuang semuanya. Secara tak kita sedari, dia berubah sedikit dan semoga hidayah sampai pada hatinya. Jangan kita menyempitkan agama kita kerana tidak semua insan boleh menerima perubahan secara drastic. Bermakna tidak sepatutnya kita sebagai seorang muslim menegah seseorang yang cuba menghampiri jalan2 ke syurga.
Berkata sayidina ali bin abi talib “orang yang berilmu ialah orang yang tidak memutuskan harapan allah pada seseorang”. Pendekatan islam itu perlulah secara berhemah, menyenangkan, dan disesuaikan pada keadaan. Barulah islam itu dipandang indah bagi mereka yang belum begitu pemahamannya.

senyumSOYA said...

Dalam masalah ini, maka sewajarnya kita memberikan galakan pada mereka yang cuba ingin memakai tudung walaupun dengan alasan mengikut artis yang diminati. Mengenai niatnya itu samada ikhlas atau tidak, biarlah urusan hati itu allah sahaja yang berkuasa menilainya. Bersabda rasulallah “segala amalan bermula dengan niat.dan sesungguhnya setiap insan bergantung pada apa yang diniatkan”.Keikhlasan itu insyaALLAH akan datang kepada dirinya kerana hidayah itu milik allah. Bagi golongan2 ini, janganlah kita mengeji mereka. Sebaliknya rapatilah mereka sebagaimana dijelaskan dalam kitab siirussalikin juzuk 2.

Boleh jadi, kerana “tiru gaya artis bertudung” mengundang rahmat pahala daripada allah kepada yang meniru dan yang ditiru. Bukankah allah itu rahman dan rahim sepertimana dalam kalimah basmalah. Tiada siapa mengetahuinya dan ingatlah bahawasanya pada diri setiap anak adam, ada beberapa orang malaikat yang ditugaskan menjaganya. (Kitab aqidah ahli sunnah wal jamaah, bekas mufti sabah)

Jika mereka orang2 yang terdekat kita, berdoalah kita semoga allah mengubahnya dan memperelokkan dirinya. Renungilah kisah rabiatul adawiyah dan kisah Hindun yang begitu membenci rasulallah saw. Lihat, Bagaimana baginda melihat hindun ketika peristiwa pembukaan kota mekah..

senyumSOYA said...

Walaubagaimanapun, saya juga cukup bersetuju kepada apa yang disebutkan dalam artikel saifulmujahid ini. Jelasnya, sebagai seorang yang menjadi role model kepada masyarakat, sewajibnya seorang artis memperagakan suatu yang boleh membawa kepada kebaikan. Malah saya bersetuju jika dinyatakan bahawa artis2 yang bertudung membawa imej negative terhadap islam dari kaca mata orang bukan islam. Saya juga menentang dengan sekeras2nya artis2 bertudung memperagakan imej islam tetapi mebuat sesuatu yang jauh sekali menyimpang dari peraturan islam. Malah tidak keterlaluan untuk saya mengatakan mereka ini sedikit sebanyak telah menghina dan merendahkan imej islam itu sendiri. Bersabda nabi saw “Barangsiapa mengikuti adat suatu kaum, nescaya dia termasuk dalam kalangan mereka”

Di samping itu saya juga bersetuju dengan pandangan penulis mengenai sekularisme iaitu fahaman pemisahan antara agama dan kehidupan yang sudah menjadi “silent killer” kepada jiwa rohani masyarakat kita masa kini. Hal inilah merupakan salah satu perancangan kaum yahudi dan nasrani.

“Dan tidak akan redha kaum yahudi dan nasrani sehingga kamu mengikuti agama mereka” (Al-Baqarah: 120)
Sepatutnya sebagai seorang artis wanita yang membawa imej sebagai seorang muslim, tanggungjawab amanah muslim itu perlu disedari. Perlulah mereka sedar bahawa di akhirat kelak orang2 yang mengikuti akan menyalahkan orang yang diikuti. Hal ini telah dideahkan oleh allah swt dlm quran.

senyumSOYA said...

“dan orang2 yang mengikuti berkata, “sekiranya kami mendapat kesempatan(kembali ke dunia), tentu kami akan berlepas tangan dari tangan mereka (orang yang diikut), sebagaimana mereka berlepas tangan dari kami”
(Al-Baqarah: 167)

Secara ringkasnya, penerapan sifat malu dalam diri masing2 perlulah disemai. Malu yang dimaksudkan ialah malu kepada allah swt dalam melakukan sebarang perkara. Tanpa kita sedari, ada malaikat2 penjaga manusia berada di sekiling kita sepertimana diterangkan rasulallah saw
“sesungguhnya bersama2 kamu ada orang (malaikat2)yang tidak berpisah daripada kamu, kecuali ketika kamu berada di tempat sunyi (buang air besar atau air kecil) dan ketika jimak, Maka malulah kamu kepada mereka dan muliakanlah mereka itu”

Sifat malu itu akan menjadi perisai kepada perkara2 yang dibenci oleh allah. Sama seperti pemakaian meniru artis yang menutup aurat namun pada hakikatnya menggoda orang lain untuk tertarik padanya.

Lagi sabda nabi saw, “Iman itu ada 70 lebih cabang, dan malu adalah salah satu daripada cabang iman”
Diriwayatkan oleh Iman bin Husaini ra
“Malu itu tidak datang kecuali dengan membawa kebaikan”
Tirulah apa yang diajarkan oleh rasulallah kerana allah swt menjamin bahawa pada diri junjungan besar Muhammad saw itu ialah contoh teladan yang terbaik.
Namun demikian, bersama kita mentarbiah diri sendiri mengenai peri pentingnya pengamalan islam dalam diri. Renungi sabda nabi saw yang kira2nya bermaksud,
“Sesunnguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan2 yang berpakaian tetapi telanjang, rambut mereka laksana goh-goh unta. Sungguh mereka itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya”

senyumSOYA said...

Nasihat akhir saya, renungi dan hayati sejarah dahulu kerana setiap perkara yang berkaitan dengan kita, pasti ada sejarah yang boleh menjelaskannya. Peganglah quran, sunnah, dan jangan mengabaikan ijmak ulama. Mengabaikan mereka bermakna mengabaikan nabi saw kerana ulama itu ialah waris para nabi. Janganlah bertelagah dalam masalah agama kerana ianya mengundang manfaat pada musuh2 kita..
Segala bentuk perbincangan dan teguran amat saya hargai. Demi membina semula kesepaduan kefahaman islam dalam kalangan kita. Namun, saya menolak perdebatan yang semata2 mahu mecari kemenangan atas hujah masing2.
Wallahualam..

Rujukan:
• Mastika Hadis jilid 1 (JAKIM)
• Aqidah ahli sunnah wal jammah (Haji said bin Haji Ibrahim, bekas mufti sabah)
• SOLUSI edisi 28 (Muka 14, malu sebagai benteng)
• Kuliah ustaz hj hashim bin Mahmud (Masjid UPM)

Anonymous said...

SLOW2 KATANYA... KALAU BAB MAKAN BABI XDAK LAK NAK CAKAP... "releks dulu ye bang, slow2 xpe mkn kaki dulu, pastu ekor, pastu hidung... pastu lama2 abg tinggal la ye babi tu" mcm tu ke? rasa2nya boleh x sesuatu hukum yg haram di slow2kan?

SoutulMujahid said...

terima kasih kepada para pengkritik dan pengkomen. komen panjang lebar. huhu

sapa2 nak share, silakan. x payah mintak izin pun xpe. TIADA HAKCIPTA.

wallahu a'lam

SoutulMujahid said...

anonymous, hahaha.. betol gak tu. benda yg x terfikir pun. huhu.. thnx2.. syabas. alhamdulillah

Anonymous said...

hehe.. bersabar teman2.. perlu faham.. selusuri perjalanan dakwah rasul.. hukum x turun terus secara mendadak.. apa2pun, mari kita rujuk pada mereka yang berilmu.. xelok kita berbantahan tanpa ilmu yang cukup :-)
apa2pun, alhamdulilah kerana kita semua mempunyai semangat keislaman yang kuat..semo

apisz said...

pic yuna ke tu

SoutulMujahid said...

anonymous: benar hukum itu x turun secara mendadak. tapi sekarang ni hukum telah lengkap diturunkan.

dan kalau nak belajar bertudung, x perlu belajar dgn artis. mereka hanya memesongkan kita drpd ajaran islam

apisz: no komen :p

Anonymous said...

from miss anonymous"
btul 2 sy stuju dgn anonymous...nape lam bab hukum Allah nk slow2..seolah2 nk main2, main tarik tali dgn Allah..sdgkn Allah dh utuskn RasulNya bsm dgn hukumNya yg serba lgkp...dunia dh nk kiamat..bsungguh2 lh dlm mpelajari ilmu n m'amalknnya...xprlu tiru artis,kita dh ade cnth teladan yg tbaik...d akhirt kelak kita akn d kumpulkn bsm org yg kita ikuti ats dunia ni...tya pd dr sndr adakh anda mau bsm2 dgn mrk???muhasabahlah...

EmanTheHalia said...

Kita kene sentiasa doakan mereka hijrah dari baik ke lebih baik. lebih baik ke lebih lebih baik. =)

Lagi satu tak boleh nak salahkan dorang jugak sebab kita manusia boleh menilai mana baik dan buruk tak gitu? Cumanya orang kita ni senang ikut trend semasa sampai "BUTA"

SiR said...

haha..klaka citer babi 2..ngee
btw,npe nk lengahkan perkara yg baik..
igt la benda ni..
"jangan fikir kita masih ada esok"
:)

aku Orang PAS said...

Hizbut tahrir? err demokrasi? apa kata kita berdebat? jumpa di mana-mana restoran, kita bincang pasal demokrasi, tetapi semasa bayar dekat tokey restoran tuh, jangan gune WANG RINGGIT tau, sebab WANG RINGGIT tuh ORANG PUTIH YANG BAWAK. kalau bab demokrasi anda tentang, bab wang ringgit anda jangan lupa taw.

sleepy said...

Holier Than Thou

Anonymous said...

tudung mengikut cara islam atau menutup aurat adalah hukum wajib..mandatori dlm kate lainnya..
tiada alasan seperti "belom smpi seru".."slow2"..malah alasan "belom dpt hidayah Allah" juga adalah alasan yg mengarut..
suara perempuan pon aurat kan?

Anonymous said...

salam ya sheikh!

konfem gambar atas tu gambar yunalis zarai heheh

blog awek bertudung macam ni

http://kupukupukecik.blogspot.com/

macam mana pulak hukumnya sheikh?

Left Side Soldadu said...

wadehel

er fan said...

aik !
artis yg pkai tudong sala x pakai tudong lgi la
=,="
apela!
nie yuna an

SoutulMujahid said...

Aku Orang PAS: ni masalah faham ni. x faham duit ringgit dgn demokrasi. maaf, sila fokus pada perbincangan tudung ni

berkaitan siapa tu dalam gambar tu, saya no komen. saya censored muka dia. so, jgn buruk sangka pada yuna atau mana2 artis bertudung. saya pukul rata pada semua artis yg bertudung tp x ikut syariat. yg bertudung ikut syariat, alhamdulillah. itu boleh diikut

pakai tudung x ikut syariat salah, x pakai tudung pon salah

Anonymous said...

"sesat kan dalam diam"

tahniah, kamu diterima masuk sebagai pendakwah yang juga penghukum

Anonymous said...

at least ada inisiatif nak bertudung.. knape x hentam SITI NURHALIZA yg pkai tudung tah hape jenis 2.. makin lama makin nampak rambut.. lagi la ramai yg terikut.. sbnarnya xfair tjuk artikel ni.. kalau bukan sbb dorg tah brape ramai yg langsung xterbuka hati nak bertudung. peace

Anonymous said...

Pakai tudung sebab mengikut artis??
"bg yg baru belajar, takpe.. slow2 pakai tudung.."

Is this a joke? Are you making fun of Allah.

Since when you take over the job of the supreme being? You can say ok or not ok when he have said clearly what must be done.

Hukum Allah kata tak tutup aurat haram.
Jatuh dosa. Suara perempuan menyanyi haram. Jatuh dosa.
Macam ni:
Perempuan yang tak pakai tudung = dosa.
Perempuan yang menyanyi = dosa.

It's so simple to understand.

Salah tetap salah. Haram tetap Haram.
Kalau dah buat tu, dah memang dosa.
Tak perlu dalil buku hadis apa pun.
Tak perlu profesor/ahli agama bagitau.

Mengaku perkara ini haram. Jatuh dosa, kalau kamu menghalalkan perkara yang haram.

Keyakinan hijrah, nak bertudung adalah atas allah.
Bukan sebab artis tu pakai, nampak lawa.
Pakai tudung pun boleh rock??

Niat atas allah.
Pakai lengkap, jaga aurat,
Sebab kita wakil islam dibumi.
Berjibab is an identity.

Kalau pakai tudung atas nama fashion, kening dicabut, make up, pakai baju nampak bentuk tubuh.. itu mempersendakan Allah.

You are just making fun of him. That's what these people are doing. And the people againts islam are those laughing the loudest.
What a big joke you are.

Ada said...

saya pakai je selendang tapi boleh je tutup dada. banyak cara pemakaiannnya. semua tuh depands pada si pemakai laaaa

Anonymous said...

pemakaian tudung x ikut syariat yg betul...
niat dah salah, pakai tudung bkn tujuan utk menutup aurat, tp mengikut trend dan fesyen terkini ; warna2 garang yg boleh menarik perhatian bkn muhrim. kebanyakan wanita zaman sekarang memakai tudung hanya ingin menunjuk2 tudung siapa yg paling up-to-date. fikir2kan lah...

Anonymous said...

Siti Nurhaliza bertudung? Haha... Siti tak pernah keluarkan statement pun yang dia dah start pakai tudung.. orang2 kat luar jer yang bila nampak ada kain kat atas kepala menganggap itu adalah tudung.. So tak payah la nak lebey2 pula ye dok..

Kay MazRan said...

entry yg sgt menarik..sgt2 bersetuju dgn isi2 yg dinyatakan..sy pun ada jgk wt 1 entry mengenai gadis bertudung..
ni linknya--> http://nessarani.blogspot.com/2011/02/apabila-si-gadis-mula-dan-berani.html

klu soutulmujahid ada ms free,sila2 lh berikan komen mengenai entry sy 2..terima kasih :)

Izat Tarmizi said...

Salam

To Anon..

To Anon yang cakap belum dapat alasan belum dapat hidayah Allah is mengarut,Rasulullah sendiri pernah berdoa agar hidayah diberikan kepada bapa saudaranya dan beri atau tidak,itu adalah hak Allah

To Anon yang cakap "Mengaku perkara ini haram. Jatuh dosa, kalau kamu menghalalkan perkara yang haram." adakah anda kenal atau tidak siapa yang dalam gambar tu?tolong jgn komen berapi tapi diri sendir pun dua kali lima,bila ada saudara baru yang nak berubah,bantu dan tolong,bukan sembang dengan ayat yang kencang dan bantai orang lain,nanti orang lain nampak macam anda terlalu best,ingat,Rasulullah tak pernah gunakan kekerasan dalam dakwah,kalau cara anda macam nie nak berdakwah,rasanya lagi ramai yang lari dari yang nak mendekatkan dengan diri anda.Dan satu lagi,betulkan cara anda menulis,Allah itu huruf besar,bukan huruf kecil,kalau dari penulisan pun dah terpesong,manakan orang nak yakin nanti.

To anon yang cakap "Kalau makan babi tak dak plak nak kata slow2 berhenti" dan nak samakan dengan manusia yang nak berubah ke arah kebaikan,manusia tak berubah dalam satu malam saudara.

Fahamkan konsep hidayah Allah,tak semuanya manusia bagus-bagus macam Anon-anon sekalian,manusia tak pernah lari dari dosa kan?siapa yang cari hidayah Allah,Allah akan bantu.Tentang artis2 yang macamtu,sama-sama lah kita doa agar Allah bukakan balik pintu hati mereka,bukannya kutuk dan terus kutuk,itu doa anda semua jugak tu.Hukum Allah itu tegas,Islam itu Mudah,tapi tak bermaksud kita mempermudahkannya,kalau dia bertudung,sekurang-kurangnya azab dikepalanya telah dilindungi walaupun yang lain tetap kena,dan setiap umat islam yang mengucap kalimah syahadah,jahat macamna pun tetap akan dimasukkan ke syurga oleh Allah setelah menerima balasannya di neraka.Hukum Allah tetap hukum Allah,mendedahkan aurat(suara wanita untuk hiburan) tetap salah,dan tak pakai tudung,tetap salah.

Dan penilaian itu hak Allah,bukan hak kita untuk menilai manusia.

Wallahualam

Discus..
http://izat.blogspot.com/2011/03/tudung-or-not-tudung.html

Anonymous said...

Kita orang islam. Tak boleh nafi hukum tuhan.Kalau permikiran kita jenis> TAK APA LAH

Contoh:
Takpa lah, dia nyanyi, tapi pakai tudung.
Takpa lah, dia minum arak, tapi dia sembahyang.
Takpa lah dia lakukan seks luar nikah, tapi sembahyang dan aurat dia jaga.

Ini identiti islam?
Ini putar belit.
Allah kata A..maka A lah. Jgn tukar jadi XYZ.
Kalau kita setuju,kita jadi musuh islam senyap senyap.
Menukarkan arahan Allah..dengan TAKPA LAH.

Kalau tak nak buat, itu dosa kamu.
Ternyata sudah jatuh dosa.
Tapi sudah lah dosa, tambahnya lagi dosa dengan kita putar belitkan supaya orang rasa sejuk hati terima kelakuan salah kita.
Kita mesti perjuangkan ajaran islam yang benar.

Anonymous said...

x setuju... boleh beri apa tafsiran maksud ayat al-Quran di atas.. tafsiran yg mengatakan bukit tak boleh nampak.. adakah perhiasan tu dimaksudkan bukit?? apa sebenarnya definisi menutup aurat?? lagi apa sebenarnya maksud sekular tu.. seolah2 fahaman sekular ni sangat2 jahat dan semuanya sangat bertendangan dengan islam.. ye ke?? adakah anda terlalu konservatif sehingga semua teknologi/ideologi barat yang mungkin membawa kebaikan kepada islam anda reject.. betapa kuno anda.. shame on you

thefourth said...

"Mereka bukanlah membawa ajaran sesat mahupun menyesatkan aqidah umat Islam, tetapi peranan mereka amat besar sekali untuk menjadi ejen Barat untuk menjauhkan umat Islam daripada ajaran Islam. Perkara ini adalah hakikat yang harus ditelan walaupun pahit oleh peminat-peminat. Artis yang terbabit juga harus menelan hakikat ini, kerana mereka secara tidak sedar dan tidak rasmi menjadi ejen-ejen Barat dalam memesongkan umat Islam daripada ajaran Islam!"



apa pula kaitan pakai tudung berbelit2 n pakai tudung yg tak berapa nk tutup aurat tu dengan EJEN-EJEN BARAT??

SoutulMujahid said...

apa? "seolah2 fahaman sekular ni sangat2 jahat dan semuanya sangat bertendangan dengan islam.."
astaghfirullah! sekular mmg haram. adakah anda faham apa itu sekular?

sekular = memisahkan agama dgn kehidupan

ya.. ejen barat secara x langsung. kena faham 'tak langsung'. saya x kata pun mereka tu mcm lady gaga atau sebagainya. cuma, mereka ejen barat secara x langsung krn menjauhkan umat Islam drpd ajaran Islam yg sebenar.

Izat Tarmizi said...

Sauadara soutulmujahid

Define agent barat,kenapa barat,orang barat tu semuanya jahat ke?kenapa saudara tak gunakan agen orang kafir tpi barat?setahu saya dekat barat pun ada orang islam kan?kenapa nak tunding jari dekat diorang?di timur tiada orang kafir?


Discuss =)

SoutulMujahid said...

saya x kata semua org Barat tu jahat. tapi apa yg sy maksudkan adalah maksud yg SECARA LAZIM; spt yg kita sedia maklum

mmg di sana ramai muslim, apa yg dimaksudkan adalah ideologi mereka dan peradaban2 mereka yg dicipta utk menghancurkan Islam

Anonymous said...

adoi xpayah la nk pandai berkata kite ni manusia biasa~~ ku xbackup mane2 ~~
tp dia dh tutup aurat 2 kire bagus la~~
xbaik sebenarnyer main2 tuduh die pkai tudung sebab trend....ntah2 mmg niat dia...cita2 org jgn nk halang dh die minat jd artis...
semua urusan 2 biar Allah yg tentukan...kita semua dh besar panjang ada akal xperlu nk mengaib dan memalukan org....masing ada family kn so fikir2lah...Sallam~ sorry xde acc blogspot

Anonymous said...

lotihh aihh baca komen ==

Anonymous said...

alaa org yang pakai tudung pon kadang2 mestila nak bergaya juga.. .asalkan ikot syariat la. bleh je ikot peredaran fashion takkan nak bergaya bosan ,xmenarit kolot mcm kampung je kot.. xkan setiap masa nk style mcm ustazah..orang muda naluri diorang mesti la muda...nak kelihatan menarik dan berkeyakinan.itu hak individu la..pandai2 tau batas sudah. nak bergaya boleh cuma pandai2 la jgn la bergaya smpai melampau2 tayang dada..asalkan x over. xslh pon rasanya perempuan bertudung nak bergaya, nak bergaya dgn tudung yang berwarna cantik,bersolek sket, xsemestinya org pakai tudung xleh bergaya.kn? nak tiru artis ke sape ke tu hal diorg la..no komen.tp kalau pakai tudung menari2 terkinja dressing seksi ketat2 tunjuk liuk lentuk badan sy tak setuju. xsesuaii..

Anonymous said...

bagi aku nak pakai tudung kena pakai elok. macam ada ckp identiti islam. orang putih tengok aku hari tu, diorang kata "u arab?" u moslem... so kalu pakai tudung tapi dedah sana sini..jadi konfuse pulak. Diorang lagi baca translate quran tau, diorang kaji quran. allah kata tutup semua , nampak muka ngan tangan. fesyen ok, tapi berpada pada, sampai tarik perhatian orang terutama lelaki, dah salah.

akuwanblur90 said...

saya tak mampu nak komen apa-apa sebab saya tiada keupayaan untuk berdebat agama..

Tapi pernah dulu cikgu saya cakap,

Kalau nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Alang-alang dah pakai tudung, pakai bagi full.

Berfesyen boleh tapi untuk siapa?
Andai untuk menunjuk-nunjuk --?? berdosa sebab riak.
andai ada org yg ter"rogol" org lain after tengok gambar gadis itu.. Dosa share sama2 antara perogol dan gadis itu.

hurm..
sekadar membaca, thanks for info

Anonymous said...

dlm bab ini yg penting kita kena tahu siapa yg melarang....?/adakah manusia,pokok,jin,trok guru,najib,driver bas atau sesiapa....sedarlah larangan itu adalah Allah (siapa Allah?)...ingat perintahnya hanya sekali shj..maka dibiarkan makhluk itu....!!! siapa yg rugi,siapa yg memzalimkan diri sendiri..ingat bila larangan dan perintah hukum fekah sudah berjln...bygkan dah 1400 tahun larangannya...siapa kita utk berrmain2 dlm perkara agama...klu manusia ok juga ,ini Allah..adakah boleh dipermain2kan...!!!! klu bermain dah jadi dauble pula...!!!! korbankanlah diri utk Allah dan rasul..bayangkan jika nabi berada bersama kita skrg pasti dia tersenyum...!!!dia sentiasa tersenyumm..adakah dia senyum kerana bangganya pada umatnya..atau tersenyum sedih,sebak dlm dirinya...!!!!!!!!

Miss Whoever said...

1. Solat+ibadat.
2. Hidup bersyariat.
3. Aurat.
4. Ikhtilat.


nak syurga Allah kan? =)

Anonymous said...

apa kata bagi je Yuna & blogger2 yg berangan mcm Cik Epal kecoh , yuyu zulaikha yg gedik 2 bc artikel nie... br kena btg idung tu

Anonymous said...

rase hasad dengki seseorang tu pon kadang2 menguasai diri kn?
so harap2 kt jgn la pandang keburukan seseorang itu saje.
coz there's a lot that we dont know even when we think we know everything about that person...

Anonymous said...

pada soya tu...betul kamu ikut ijmak ulamak tentang hukum x datang secara direct...tapi kena ingat perubahan slow tu bukan untuk masa ini tapi masa zaman jahiliah kerana mereka pada itu memang jahil,tapi sekarang perintah itu telah lengkap,bahkan rata2 kita bukan muallaf,kita dah memang lahir dari rahim ibu yang beragama islam,dah diajar dan dididik tentang hukum wajib dan haram,faham ,baligh,berakal,tiada alasan nak kata perubahan tu secara perlahan,soal hukum yang wajib terus dilaksanakan dan terus ditinggalkan seperti aurat,zina,minum arak,judi,wajib terus ditingglkan,aurat di perbetulkan,lainlah kalau dia tak tau baca quran,xpe slow2 belajar nanti lama2 fasih baru betul,bukannya nak pakai tudung slow mula2 pakai nampak jambul sikit,pastu pakai tudung wat gaya bunga la,pendek la,t dah dapat hidayah baru pakai labuh2...eh senteng la pemahaman awak ni...dan awak kena ingat bukan semua pendapat ulamak adalah muktabar biarpun dia seorang waris nabi..kita ni semua adalah waris nabi kerana kita islam dan wajib menyampaikan dakawah bukan hanya bergantung pada ulamak,sekarang ni kalau nak tengok banyak ulamak yang jadi syaitan bisu,buat fatwa dan keharusan sendiri...contoh fatwa kontroversi datuk harus sana harus sini membolehkan yb dari komponen BN memasng ancak...eh ancak tu perkara khurafat yang terang bagi menolak bala dan sihir..kenapa nak pakai ancak kat tiang deri rumah sedangkan kita ada banyak ayat2 surah untuk pedinding diri dari sihir dan gangguan syaitan..mashitah senator timbalan menteri di jbtn perdana menteri katanya hukum hudud potong tangan ni zalim,kalau dah potong tangan kanan kanan kerana curi,nanti pastu potong tagan kiri,pastu kaki,pastu nanti semua orang islam kat malaysia ni cacat..eh dangkal sungguh fatwa itu,hukum hudud tu hak allah,milik allah,ada dlm alquran,bukan hukum dari pas,kan menghina Allah namanya tu,tu belum lagi pasal hukum melacurkan diri di haruskan jika keadaan darurat,dalam malaysia ni xde lubang kerja ke sampai nak melacur,xde pon au tengok sampai terlalu darurat nak melacurkan diri,baitumal pun ada...kan fatwa bangang namanya...dulu masa sebelum femes,jadi penceramah macam2 cakap cukur kening haram,pakai gincu haram,menyanyi haram itu haram ini haram...last2 dia yang aku tengok pakai mekap,bergincu,kening nipis,tudung dah tak labuh dah dah jadik style dah atas dari paras dada dah tak tutup dada dah...ni semua ulamak yang pro kerajaan yang pemimpinnya zalim sebahagiannya...dia tau pemimpin salah tapi takut nak tegur sebab nak jaga periuk nasi deme,ni namanya ulamak yang cari makan dengan menjual fatwa dan maruah agama sendiri...ulamak carik makan..

thefourth said...

jangan cepat melatah.
don't be too judgmental.

kita berbicara atau berdebat pasal agama sekali pun,jangan terlalu obsess atau terlalu taksub sampaikan ada pihak yang tersinggung.

biar bersederhana dari segala bagai,namun isi dakwah itu ada.

:)

free compass said...

akhirnya ada artikel tentang hal ini. tahniah kepada penulis.

Anonymous said...

1. Solat+ibadat.
2. Hidup bersyariat.
3. Aurat.
4. Ikhtilat.

nak syurga Allah kan? =

senang cakap.....kalau buat sambil lewa nak masuk syurga lambat tau....duduk la kt dlm neraka tu lama2 tunggu giliran

tanpa nama said...

nice post. btw apa yang aku tengok pada sesetengah penghibur, mula-mula tudung memang litup, tapi lame-lame tudung jd lingkup, tinggal bentuk serkup, leher nampak tp cover dengan shawl. aku tak tahu itu mazhab mana dia pakai. artis bertudung tapi berhigh-five dengan member lelaki. woo "cool nye". artis bertudung ada kekasih, bergambar dengan kekasih, kami tak pegang2 pun, cuma bergambar sebelah-sebelah masih dianggap cool.

dan jangan lah cuba meletakkan satu justifikasi, biarlah "at least dia pakai tudung (w.pun tak cukup syarat) dari tak pakai langsung".

E-NYCE HAN said...

i like this entry.. ramai yg tengah patah btg hidung ni.. hahaha

E-NYCE HAN said...

setuju dgn tnpa nama perkataan 'at least' ataupun 'sekurang-kurangnya' mmg xleh pkai dalam menegakan hukum..

SoutulMujahid said...

jom baca yg ni pulak: Seksi Islamik

CikTomyam said...

terbaekk!! dh lma perhatikan fenomena nie..alhamdulillah saudara berani mengupas isu nie lebih lanjut..Teruskan! tahniah.. =)

Anonymous said...

sibuk la pasal org dah bertudung.nape x sibuk ngan org x bertudung.apa kaitan tudung dengan menyanyi?2 dosa yg berbeza. at least amalan org bertudung dihitung dari org x bertudung.cuba cerita dosa org kutuk org plak..

Anonymous said...

sapa yang bododh sgt suruh ikut artis.. bodoh sgt ke melayu sampai nak ikut cara artis bertudung.. yang sesat bukan artis tu.. mak bapak dan diri sendiri yang xbelajar agama tu yang bododh.. melayu sekarang makin bodoh pegi ketengahkan benda yang bukan2..

Anonymous said...

Bilaq sesuatu kaum itu membenarkan perkara yang dilarang dilakukan atas nama tuhan, maka bala akan dijatuhkan ke atas semua sekali gus.
Nak bertegas, tak disukai, dibenci kawan. Tak bertegas, jatuh dosa bersubahat.
Saya takut hukuman allah. Jadi saya sokong mereka yg bersama dengan allah. Saya bertegas kalau kes aurat tudung ni,sebab ia tertulis dalam al-quran,boleh dibaca oleh semua kan, bukan kes tipu ni. arahan datang direct dari big boss..hahahaha.. apa pun tahniah pada penulis.

zaidiabdrahim said...

daripada bab agama shingga politik....ad sahaja comment n isunya.....jalan terbaik adalah kembali kepada Al-quran N Sunnah....klau nasihat x perlula keluarkan katax2 yg kesat...Nabi pun x ckap bhasa yg kesat....Lebih baik contohi nabi, ahlix2 ulamak n dengar nasihat mereka yg lebih arif dlam isux2 agama n sebagainya...peringatan mesti dengar lebih daripada 1 sumber yg sahih terutama Al-quran n sunnah

SoutulMujahid said...

nabi saw x guna bahasa kesat? semak balik sirah. bukan sentiasa berbahasa kesat. ada keadaan, perlu berlembut, ada keadaan perlu berkasar

itu yang perlu kita faham. dan adakah ini terlalu kesat? Allah SWT dah celakakan Abu Lahab dalam surah al-Masad.

dan saya x tujukan pd mana2 artis pun, hanya pukul rata. harap maklum

singgah sebentar said...

3 syarat seseorang itu betul2 menutup aurat pakaian yg dipakainya :-

(1)menutup seluruh auratnya
(2)kain yg menutup aurat tersebut x JARANG
(3)pakaian yg dipakainya itu tidak KETAT
...
perhatian kpd smua umat Islam..perhatikanlah pakaian yg anda pakai..adakah memenuhi 3 syarat diatas.?? jika x ckup syarat lg maka ubah la cara pemakaian anda..b'fesyen bukan 1 masalah jika memenuhi 3 syarat diatas ni..waAllahua'alam..:)

ana_liyana said...

Assalamualaikum wbt.. ana xpndai nak komen lbih2 sbb ana cetek ilmu.. Cuma nak bagithu bhawa kita akan bersama dgn golongan yang kita ikut di dunia bila sampai di persinggahan yang terakhir yakni akhirat kelak.. Renungkan, jika artis yang tdak mgikut syariat Islam yang mnjadi ikutan kita, kita akan bersama mreka juga di sana.. Bgitu jga sbaliknya.. Kenapa tidak kita jadikan Siti Fatimah, putri Rasulullah SAW yang sngt mnjaga syariat Islam sbg ikutan? Mohon maaf sgala kekhilafan, wallahu'alam..

peng@t ciku said...

assalamualaikum..
sbenanya y soutul ckp mmg btol..
ni sbb artis d mlaysia dpuja-djadikan idola..
klau dah nme pon idola..msti la sgale tngkah lku die diikuti kan..style die..gaye..
sume akn jdi ikotan..bile tnye knpe msti ikot die??msti ade org kte`die kan idola aq`.nmpk kt ctu.bnde blaku tnpe kite sdar..
sbg kaum hawa,kite ptut bsyukur kite ade `mata`.
mksdnya..org y mnegur sgale silap kite y kite lkukan tnpa kita sdari..syukran ye soutul..

husnadiksu04 said...

setuju dgn penulis. sedih sgt dengan umat zaman sekarang. bertudung kerana fesyen, bukan kerana Allah. mcam mana kalo Rasulullah tgk umat baginda sekarang..huhu sedihnya.
pray for them, mereka adlh saudara kita sume. jom sama2 nasihat menasihati ke jalan kebaikan

Anonymous said...

name sayer Kolohe...

terlalu bnyk komen... xtau nk petik yg mana..

tahniah pada yang tegas menegakkan perintah agama.....

tp..perasan tak... ada a few komen, mcm dia org kanan Tuhan plak.. tuan penasihat gitu kan... yg boleh tolg negotiate... cth ayat2 dorg...

its ok nk pakai tudg sbb ikot artis, take it slow...

artis2 ni...dan most of us...dilahirkan dari perut org islam, dilahirkan dlm agama islam, menerima didikan agama islam,sepatutnye tahu mana halal haram tu.

kan ada ayat yg ckp Allah tak akan menghalalkan ape yang diharamkanNya.

jadi.. kalau dah perintah Allah ialah semua pompan WAJIB pakai tudung, cover up, nmpk tapak tgn dgn muke jer boleh, leher pon takboleh, jadi.... COVER UP lah.

who are you to pandai2 nak negotiate.

we do not negotiate okay.

cth mcm komen2 pasal mkn babi tuh....

boleh tak kalau nak negotiate daging babi sy tak mkn, tapi kalo sy mkn minyak die je boleh tak.. buat goreng2... minyak je..bukan daging pon...

same ler cite nye...

pakai tudung, tutup habes ni...berlilit2 shawl sy... tp sy xnak lah nmpk menggeloboh sgt dressing ni... tak modern lah... jadi sy nk pakai lah skinny jeans, nmpk cool sket.. baru lah nmpk ranggi...

samer ler...

so... toksah lah nak ikot mcm persatuan sisters in islam tu.... nak persoalkan hukum2 yang ditetapkan Allah ni... boleh jatuh kufur okeh...

mmg payah bagi seorg perempuan nak btol2 menutup aurat secara sempurna... tapi, usaha bersungguh2 kita tu utk tutup aurat demi menurut perintah Allah, tak akan sekali2 Allah persia2kan..

Allah Maha Melihat kan....

take care... dunia ni tempat ujian...tmpt kte menyiapkan bekalan nk dibawa ke akhirat.. so..jgn lalai terikut2 dgn fesyen lah ape lah yg tak mmberi pekdahhh kt dlm kubur esok...

little girl said...

hmm..bny nya komen.ada btlnyya jugak n3 ni.cma jgnlah emosi sgt smpai gaduh pulak yer.hehehe.. sy pun dlu sek agama pki tudung n pakain labuh.dah siap sek,msk kolej terikut2 fesyen yg bertudung tp pki tshirt short sleeve..ketat.. skang ni,tengah berusaha utk berubah jd muslimah sejati..harap2 xkn tersimpang..cm yg agak pening ni,susah cri kdi jual pkian muslimah ni.sll tgk d internet ja.itu pun mahal..plus postage lg.itulah org yg berusaha utk pki pkian camtu ada yg pts asa..nauzubillah..klu leh sy nak buka kdi pkian msliamh yg murah..amiin

1 more thing..sy kan selalu cari pkian mslmah d nternet..selalu drg ni jual bj mslmah alhamdulillah.tp yg heran drg guna model yg xsesuailah.posing pun mcm america next top model,pkian pun tudung/sstengah baju) tu agak seksi gak..hmm.camna tu

SoutulMujahid said...

amin.. semoga tercapai hajat tu

betul juga cakap saudari tu... mungkin ramai yg x boleh nak pakai pakaian muslimah sebab terlalu mahal. mmg mahal2 pun... tp xpe, byk lg kedai2.. boleh try cari lg. jgn berputus asa ye

sangat setia said...

bju ketat. pky tdug. bgus.

Bintang Mutiara said...

nice artikel.... :)

Anonymous said...

komen pandai..tapi komen ikut sesedap rase.. :) klu dah salah tu salah la..haram tetap haram..ckp bnyk pun tak gune..berubah slow2 la ape la,pakai tudung tapi masih bukak aurat lain nak wat pe..dah klu btl2 insaf,betul2 nak bertudung biar la dgn care yg betul..baru blh jadi contoh yg baik untuk yg belum bertudung..:)

islam mumtaz said...

sebenarnya...Aurat itu bukan hanya menampakkan bagian tubuh, namun juga lekuk tubuhnya juga... Alla mensyari'atkan kewajiban menutup aurat yang dimaksud, karena demi kamashlahatan wanita, agar wanita lebih berwibawa.. salam kenal selalu...

Anonymous said...

Kalau bertudung tapi mengumpat sana sini,menyalahgunakan kuasa yang diberi,mengutuk orang sana sini,mengaibkan keluarga sendiri pun tak boleh juga kan? Tepuk dada tanya selera. Selalunya orang cakap orang pakai tudung ni confirm masuk syurga tapi kalau hati busuk,tak boleh juga kan?

Anonymous said...

And the artis yang gambarnya diblur kan tu. Eh suka hati dia la nak pakai tudung macam mana.. Aku rasa peminat yang fanatik nauzubillah ni plak tak yah la nak ikut sangat fashion tudung seseorang artis itu tanpa merujuk kepada kehendak agama! Aku ni tak la pakai tudung sebab aku tak nak pakai pastu tanggal2 depan saudara-mara,abang ipar macam saudara kau yang keparat tu! Dan tak semua perempuan bertudung ni sopan takkat pakai dah labuh dah,baju t shir lengan pendek baby t seluar ketat?!!! Tu orang tua tu dalam 30an kot. Lu piker la sendir apa yg betul apa yang salah. Yang aku baca dulu, peremppuan yg bertudung kena pakai tudung labuh blakang,labuh depan,baju longgar seperti ala ala jubah gitu.

Anonymous said...

And mana ada orang pakai tudung yg ikhlas ar an ikut fashion! Engkau dh pakai tudung piker nk lawa and sexy plak? Rasa dalam sexy sudah a ni nak pkai ketat2 tahaahpe hape tah

SoutulMujahid said...

jgn ikut pemikiran sendiri. jgn jadi liberal. ikut tuntutan agama, bukan tuntutan akal semata-mata

tutuplah aurat tu. suka mengumpat ke x ke, tutup aurat tetap wajib. tlg asingkan mengumpat dgn menutup aurat. org suka mengumpat tetap wajib solat jugak, spt mana dia wajib menutup aurat

- zuriey - said...

insyaallah batas2 agama akan di jaga

+AnamuSafir+ said...

assalamualaikum..
:)

entri panas yang mengundang banyak komentar.. dari silent reader sekejap, terus nak komen gak ni..


1st: tahniah! entri yang bagus..memberi peringatan kepada orang islam..

2st: jgn gaduh2.. hukum menutup aurat dah jelas wajib. tudung labuh menutupi dada, tidak ketat, tidak jarang, dan tidak tabaruj berhias2 berlebih2an.

3rd: kita boleh lihat.. tahap iman seseorang itu.. kalau di bacakan ayat Allah..cth ayat tutup aurat.. tapi dia x ikut.. beralasan itu and ini... ini bermakna iman kita lemah...dan tak mantap.

tapi jangan risau.. iman boleh ditingkatkan.. banyakkan pembacaan.. muhasabah diri.. ingat Allah.. cari guru..belajar agama..agar iman kita mantap.. dan apa yang Allah suruh kite dapat ikut dengan kefahaman.

4th: artis-artis sekarang kebanyakkannye memang tidak boleh di jadikan sandaran.. melainkan artis yang kita tahu die bawak mesej islam dgn penampilan yg islam misalnya nasyid raihan..yang itu kite boleh la contohi..

5th: sedarlah yang dunia ni hanya sementara.. kite nak bergaya, melawa, makeup2, BOLEH.. tetapi depan MAHRAM je..suami, ayah, ibu.. orang asing (AJNABI), lelaki lain tak boleh.


wallahualam.. tu saje

yang penting- bertudung--tutup aurat itu wajib,

sape tak buat-- dia berdosa. wajib utk tahu

cik azeya said...

entry ni sangat menakotkan. bace komen2 orang pun begitu menakotkan. pakai tudung kat wajib. apelah dorang ni.

Siti Humaira said...

tahniah! n3 yg baik.. suka sgt. smga mendapat hidayah Allah.

YOUsoF said...

Tepat dan padat.. Aku minat gak kat artis atas ni tapi bila dah sampai dia berfesyen sampai tak kesah tudung tu dah tak ttup dada.. Agak sedih la, lagi² ramai yang ikut style tudung dia tu..

SESTER said...

Saya sokong sharifah aini dengan aishah, lengkap menutup aurat.






















Yeah, lol.

Ieyda binti eynal said...

Saya tidak pandai berbahas hadis tp cukuplah sy ckp sy stuju dgn pendapat semua .

ZAIRY said...

Topic hangat.Ramai berdarah hidung ni.
Apa2 sapa nak beli tudung murah layari
www.tudungmurah.com

eida sazali said...

suka entri ni:)

Captain said...

Kepada Anon yg byk negatif yg juga menyokong kearah kemungkaran dari kebaikan..Adalah lebih baik bagi kamu berdiam diri dari membela perkara yg akan mengundang kemurkaan Allah SWT dan ingat laknat Allah itu sangat dasyat. Perkara yang dilarang Allah SWT jangan dicari dosanya kerana zaman ini Allah bayar "CASH". Tunggulah laknat Allah itu... jazakallahu khairan.

epics said...

AMAT SETUJU DENGAN ANDA!!!!! kita tengok daripada artis, apa yg dorang bawak? sampaikan budak2 kecik pun dah terikut... remaja2 zaman skrg? lagilah... sebab tu aku marah kalau adik perempuan aku pakai baju xelok.

p/s: berdarah hidung? ni dah tahap berdarah telinga. kih4....

Anonymous said...

1) Bertudung
2) Tidak memakai pakaian yang ketat
3) Menutup dada
4) Labuh
5) Tidak terlalu menonjol warnanya

Melayu Islam said...

sebenarnya artis tu tak de niat pun nak menyesatkan peminat dia.dia pakai tudung kerana itu identiti dia.Terpulanglah pada peminat nak pakai bertudung kerana siapa? saya tak myokong artis, baik bertudung @ tidak. kerana suara itu pun aurat.lagu yg melalaikan itu haram, bersentuh bukan muhrim itu haram wpun dlam lakonan semata2(NUR KASIH) berunsurkan islam??? tapi itulah yang kita selalu tgk kat TV.

fax u said...

hohoooo... bgus entry...
tp lg bgus p tgur artis yg xpkai tudung...
yg seksi2 melambak kat mesia ni....
yg pkai tudung jgk jd mgsa...

kaizen said...

agree 100%

SHINing ahnys said...

salam..

saya setuju dgn komen fax u.

bertudung itu ikhlas atau tidak adalah masih sesuatu yg wajib. kita tak boleh hanya bersandarkan pd keikhlasan seseorang shj barulah dia layak bertudung. jika dipandang dari sudut positif, apabila artis bertudung memberi ilham kepada wanita lain utk turut sama bertudung, tidakkah itu suatu yg bagus? bukan senang kita nak menyeru org berbuat kebaikan. bagi mereka yg tak bertudung, mreka mnyatakan masih belum bersedia tetapi apabila artis2 yg menjadi public figure ini melakukan sesuatu yg baik, sacara tak langsung akan mempengaruhi yg lain. bukankah apabila kita berdakwah juga seolah mengajak atau mempengaruhi umat islam kearah kebaikan.
ramai lagi artis yang tidak bertudung malah berpakaian seperti tidak cukup kain. saya setuju sekira nya anda memberi komen tentang mereka ini berbanding artis yg bertudung. Memang tudung menjadi fasyion yg digemari wanita kini tetapi tidak kah itu yg harus dibanggakan? kalau dulu wanita bertudung dipandang serong. kolot dan sbg nya tetapi kini tudung dah dipelbagaikan mengikut arus masa dan sy pasti anda juga tahu fashion sentiasa bertukar-tukar. tetapi anda patut lebih mendedahkan tentang tudung yg tidak dipakai dgn betul mengikut garis panduan dalam islam. fashion tetap fashion tetapi peraturan allah masih perlu dituruti. bukan begitu?

seperti kata saudara fax u, jgn lah salahkan artis yg bertudung sedangkan yg tidak bertudung tu kita halalkan hanya kerana mereka bergelar artis. itu semua kuasa allah utk menentukan siapa baik siapa tidak baik. wallahualam..

Nurul said...

very informative article.

tertarik dgn comment panjang dari senyumSOYA... dan buat saya tersenyum bila ada menyatakan "artis di jadikan role model" =)

Hani said...
This comment has been removed by the author.
Hani said...

Yang tidak bertudung itu bagaimana pula? adakah lagi menyesatkan...

Zinedine Zaiddin said...

"lagi bagus tegur artis yg tak bertudung daripada kisahkan yang dh bertudung"

kalau dh yg bertudung pun caranya tak betul..kan sama aje jadi mcm tak bertudung?

Mohon share!

SoutulMujahid said...

bertudung menyesatkan masyarakat krn org ingat dia islamik. jadi, org pun ikut dia sebab dia bertudung, jadi, dia islamik dan wajar dicontohi, walhal dia x ikut syariat

kalau jenis bertudung mcm ni pun menyesatkan, apa lg yg x bertudung

hoor al ain said...

ini bukan soal tudung tetapi soal aurat,. ada ke tuhan cakap suruh pakai tudung je pakai ketat pun xpe? xde kan...allah suruh tutup aurat, bukan pakai tudung semata2..habis citer..perempuan tu aurat... tahniah kpd penulis! jgn layan org yg xde ilmu.

Tira said...

that's true...

Anonymous said...

manusia perlu peringatan,bgus ada unsur2 nasihat

BajuKurung said...

kata2 yang amat pahit utk ditelan...tp itulah kebenarannya...

Anonymous said...

zaman 60an dulu ustazah dan guru agama semua tak pakai tudung labuh macam sekarang.sekadar selendang baiasa je tapi mak bapak korang semua belajar agama dari dorang,ilmu2 agama.. kenapa orang tak mempersoalkan pun dulu? yang penting adalah dari hati,kemudian berperingkat merubah hingga menjadi muslim yang benar2 berjiwa Islam

azirock said...

masalahnya bukannya pasal pakai tudung ke tak, menyanyi ke tak. tudung isu aurat..........kalau pakai tudung saja yg lain terdedah, tak tutup aurat lagi tu. nak pakai tudung dgn nak tutup aurat x sama. nak pakai tudung pakai la tudung lagu mana pun, tapi kalau nak tutup aurat kena cek dari atas sampai bawah, semua tutup kecuali 2 tapak tangan dan muka, tidak menampakkan bentuk badan........

Anonymous said...

Salam.. sy bukan nak ckap pape.. dulu sye sngat la bnyak melakukan dosa.. sehingga saya tersedar keindahan agama islam tu.. sungguh menenang kan haati.. dulu sye suke tngok awek yg sexy2 bgi sye dye sngat la lawa.. tp skarang sye jadi jijik.. jijik dan malu.. sye trfikir,, knapa dorang berpkaian tak mnutup aurat dorang.. bukan kah dorang bermain dngan nafsu laki ktika itu.. saranan saya pada wanita yg tidak mnutup aurat.. sye berubah jadi sorang yg berpegang teguh dngn agama pun x de slow2... sbab sye tau kalau kita brubah slow2.. pasti kte akan disntap kmbali pda kelalaian dunia.. jadi baik kite sntap terus perubahan tu sblum di sntap oleh kelalaian.. dulu sye x reti psai islam,. ye sye tau islam.. sye dekat ngn mereka2 yg berdakwah,, tp sye larikan diri,, shingga sye terlupa ayat2 suci al-quran.. sehinga la stu hari.. Allah bukak hati sye dngn islam dan ia amat menenang kan.. dan sye terasa ingin sngat bertemu dngan Allah dalam kedaan diredhai oleh Nya,, Saya Cinta kan Allah dan Rasul..

WhoAmie ItisMei said...

http://whoamieitismei.blogspot.com/2011/10/tudung.html

~idaman~ said...

sy sgt2 setuju dgn entry saudara soutulmujahid..pd pendpt sy..Islam adalh agama yg indah n tdk menyusahkan penganutnya..w/pn menutup aurat adalh wajib disisi Islam..namun ramai yg tlh tersalah anggap dgn mengatakn memakai tudung atau baju labuh adalh sesuatu yg merimaskan n tdk kelihatan sofistikated..anggapn ini tdk seharusnya berlaku..Islam tlh menggariskan satu penyelesaian yg mudah utk penganutnya melaksanakan n memahami amalan menutup aurat yg disyarikatkan spt "tiada fesyen atau bentuk pakaian yg diberi nama fesyen Islam dan pakaian yg terlalu ketat atau terlalu nipis sehingga menampkn bentuk bdn bagitupn pakaian yg ada cetakan perkataan yg kurang manis spt..I Miss You, Kiss Me, I Love You..memberi nilai yg bertentangan n budaya dan adab sopan Islam..

Gimi said...

terbaik!

♫♪~ Naurah Nawwarah ~ ♫♪ said...

wlaupun saye brtudung tpi sy tahu msih byk ilmu yg perlu sye pelajari.. wlaupun sy dari kluarga islam tpi sye tahu sy msih lagi dri glongan yang cetek ilmu..

sy brharap smue dpat mbantu saye .. sye mahu pelajari ISLAM dgn lbih mndalam... ilmu sye msih kurang.. =_=

fatinmyra Sweet :) said...

ehem.
tpi kan kadang2 org yg tk pkai tudung tu lagi better taw drpd org yg pkai tudung ..

SoutulMujahid said...

ehem. tapi jangan pandang pada orang, pandang pada hukum syarak. hihi~

Anonymous said...

Setuju dengan soulmujahid ..bnda ni org xsedar ..ade ke slow2..berat nanang

Anonymous said...

ada sapa sapa tahu tak elok ke perempuan bertudung pakai skirt labuh tak jarang dan pakai selendang tebal?

Anonymous said...

fuhhh...jenuh aku membaca komen2 disini.. alhamdulillah jika ada di antara org yg komen secara ikhlas bagi menegakkan Islam tetapi tidak kepada yg hanya tau mengkritik, anda harus bersikap lebih memahami hukum syariat islam. sememangnya tuduhan tidak harus dilemparkan pada sesetengah pihak sahaja. tegurlah setakat yg termampu. sekian. peace no war ok :)

Captain said...

memang setuju dgn N3 ini..ikut idola bertudung mmg baik..tapi jgn ikut perangai beruk terkinjax menari itu yg buruk.

wslm.

Nana Leina said...

1st time singgah sini..
hehehe..btw wpun sya kurang ilmu agama tp sya sokong smua yg bro nyatakn dlm entri.. hopes girls kat luar tu jgn la cepat melatah..bru sentuh sikit psal ni dah kepoh.. cuba ambil yg jernih buang yg keruh.. xkan xfaham apa point yg dia nak sampaikn..

Anonymous said...

i don't disagree or agree completely dgn article ni..the problem is org kite, bile artis pakai seksi kutuk, bile skrg dah makin ramai artis pakai tudung pun kutuk jugak..mmg betulla it's impossible nak puaskan hati semua org..

yg saya nak cakap kat sini is bkn artis je yg pakai tudung tapi pakaian yg boleh nampak bentuk badan..tapi issue ni dah lama dah dgn org awam mcm kite semua :) saya tgk ramai org kat luar sane tu yg pakai tudung, tapi pakai jeans fitting and baju ketat..issue ni bkn baru lagi tapi dah bertahun..so jgnla kita nak pin point kat artis..ya,mmg senang nak tuduh org lain..

tapi sebagai hamba Allah yg hendak mendalami Islam, kita patut cerminkan diri kita dulu..dan i tgk ramai yg komen pasal ape nak "slow2" dlm nak ikut tuntutan Allah..

tapi adakah kita lupa perjuangan Rasulullah s.a.w. yg ambil masa bertahun lamanya menyebarkan Islam?Surah2 Al-Quran pun diturunkan oleh Allah secara berperingkat..

jadi apatah lagi kita sebagai manusia yg hendak berubah pun tiada salahnya kalau secara berperingkat.yg penting niat kita baik dlm usaha mecari keredhaan Allah..siapa kita utk mempersoalkan masa yg diambil utk seseorg yg hendak berubah?yg penting dia berusaha utk terus berubah..

Hidayah yg diberikan kpd seseorg adalah hak Allah..so whether dia slow2 ke fast2 ke yg penting dia terus berusaha dan berdoa kpd Allah utk menjadi muslimin yg baik.

Sekian :)

p/s:sorryla panjang lebar :)

BUNGA said...

MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA....

www.terbaik.my said...

Info yang menarik.
Bagus untuk perkongsian bersama :)

Anonymous said...

yg pasti jgn jadikan artis sebagai idola. kita yg baru berjinak dan akal yang waras sewajarnya nak belajar agama mcm komen penulis tadi, terus berjumpa ustazah/ustaz. mereka artis pun pastinya nak berubah. dulu ada seorang artis wanita, memang terus tinggalkan dunia artis, tumpu pada keluarga. saya pernah terbaca kisah beliau dalam sebuah buku Bagaimana Akhirnya Saya Bertudung. bagi saya dia mencari hidayahNya. usaha. dan nekad. yg saya belajar makin kita tutup aurat, makin kita tidak menonjolkan diri. rasa malu makin tinggi. apalagi nak letak gambar berposing sana sini ibarat model. bagi saya yg cetek ilmu ni. saya cuma risau. kalau satu ketika Allah tarik nyawa kita, di kala gambar kita masih terpapar di blog, fb, majalah. bagaimana nasib saya di sana, bagaimana ayah, abg, adik, suami kita di sana. jujurnya saya seram lihat keberanian adik-adik remaja skrg di fb dan blog. terima kasih utk penulis, at least bila kita baca, harap mendapat manfaat.

Anonymous said...

hm...there's that singer [well u know who...]cover her hair n bla2 but reveal her leg shape by wearing legging...n the youngster follow her trend...i wonder what r they thinking ಠ_ಠ

Anonymous said...

saudara ku sekalian,perlukah kita berdakwah dengan cara menyindir begini?ini tidak di anjurkan dalam islam.ini hanya memeperlihatkan diri penyindir itu sendiri sebagai seorang yg dhaif dan tidak dhabit.xperlu kita merendahkan org lain hanya kerana kita bagus,sedarlah saudara ku.

YB_Tan said...

Assalam. Cara menutup aurat dengan betul mengikut syariah sepatutnya diajar di dalam kelas KAFA/PAFA sejak dari sekolah rendah lagi. Rata2 muslimah kita tidak tahu cara yang betul mengikut syariah dan memakai pakaian mengikut kefahaman masing2. Maka terdapatlah kes2 "balut" aurat bukan "tutup" aurat dan tidak menutup sebahagian dari anggota yang patut ditutup. Wallahualam.

Anonymous said...

Kepada Soutul Mujahid...fm nisa

Alhamdulillah tahniah atas keberanian anda myiarkan artikel di atas. Pedulikan org yg kondem, kerana sya faham sgt tujuan saudara. Setiap kali tersiarnya artis bertudung di tv, saya akan berpesan kpd anak2 sya (masih berseklh rndah) bertudung tidak mjadi halal yg diharamkan iaitu bernyanyi. Saya takut generasi muda lupa pda hukum krn peranan artis sgt besar. Saya takut mereka belajar ttg hukum hanya utk exam.
Mereka yg mempertahankan artis sbnrnya hanya melihat dgn satu mata saja...berhati2. Maaf sekiranya terkasar bahasa.

Anonymous said...

Aurat perempuan wajib di tutup sekitar mencapai umur baligh, bukan kira seru dtg ke, blom terbuka hati ke. Aurat bukan sekadar bertudung sahaja, tetapi pemakaian pakaian juga harus longgar dan menutup segala bentuk badan atau dada.

*Maaf andai saya silap

Anonymous said...

nobody is perfect. jgn la mengata org sgt. nanti terkena kat diri sendiri, anak cucu cicit baru tahu langit tu tinggi ke rendah.

p/s: tegur biar secara berhemah.

SoutulMujahid said...

baca dgn berhemah. ada mesej penting nak disampaikan. bukan nak suruh org x pakai tudung. tp nak suruh org jgn jadi artis

Anonymous said...

setiap kali ada artikel sentap geli telinga aku baca ayat 'suruh tegur dgn berhemah'

nak berhemah macam mana lagi??? kiamat dah dekat oiii

YB_Tan said...

Habis kalo dok kaki minom arak ke kaki zina ke, nak berobah, slow2 le.....dari sebotol jadi setengah botol....dari berzina hari2 buatle seminggu sekali pastu gesel kat luar ja...camtu?? Adoi!

Kalau dah sedar perkara yang dilakukan itu haram, wajib ditinggalkan serta merta kecuali mudarat kepada nyawa (darurat) dan bertaubat bersungguh2 dan tekad untuk tidak melakukannya.

Melaksanakan suruhan Allah bolehla slow2 sebab kena belajar dulu..tinggalkan larangan Allah tidak perlu belajar

YB_Tan said...

Kepada semua commentors,

Nak clearkan satu benda.

Bertudung TIDAK wajib.

Yang wajib...TUTUP aurat seperti yang telah diajar Allah di dalam Quranul Karim.

So, jangan keliru dan campur adukkan kedua-duanya.

Tidak bermakna bertudung tapi tidak menutup aurat - yakni nampak bentuk badan wanita itu, nampak rambut dan kulitnya,
TUDUNG+BAJU/SELUAR KETAT = TIDAK MENUTUP AURAT
TUDUNG+NAMPAK LENGAN = TIDAK MENUTUP AURAT
TUDUNG+NAMPAK KAKI = TIDAK MENUTUP AURAT
TUDUNG+BAJU/SELUAR LONGGAR+BAJU PENDEK ATAS KANGKANG = TIDAK MENUTUP AURAT (NAMPAK BENTUK PUNGGUNG)
TUDUNG TUTUP DADA+BAJU LONGGAR LABUH+SELUAR LONGGAR+SETOKIN+LENGAN TERTUTUP+KAIN TIDAK JARANG = TUTUP AURAT

Wallahualam

Wanita Bertudung Hitam said...

setuju 100% dengan penulis..komen2 yg attack mostly spt dah tersasar dari landasan yg sebenar..harap2 kembali lah ke pangkal jalan, last but not least, klu da buat salah, jgn asyik nak tegakkan benang yg basah..gua sendiri pon budak baru belajar, klu gua kena tegor mmg gua salah, gua ngaku je, gua takde susah2 google hujah/artikel/dalil/hadith n spin smp bunyi mcm gua tak salah~peace!

naim mutalib said...

penulis artikel ni agak jahil dlm konsep berdakwah..menggunakan dalil naqli bknlah matlamat yg menghalalkan cara...

tahukah penulis dlm al quran itu sendiri ada ayat nasoh dan ayat mansoh..

kenapa ada ayat nasoh dan mansuh..krn allah melakukan kesilapankah dlm menurunkan ayat al quran?

jika direnungkan...kerana konsep dakwah dlm isllam itu sendiri...bak kata pepatah melayu.."buluh kalau dah keras,jika d rentap akan patah.

tetapi jika buluh tu di lentur,diraut cantik...buluh mampu menjadi wau cantik yg terbang tinggi.

itulah konsep dakwah..perlahan lahan dgn perubahan yg mereka buat.bkn mengkritik setiap perubahan yg mereka buat

terima perubahan mereka dan teruskan menerima perubahan mereka..walaupun bkn secara mendadak.

utk semua..yg sdg berubah..teruskan..jgn dilayan artikel sebegini yg ada kalanya ditulis oleh musuh islam sendiri yg cuba merosakan niat kalian utk berubah.

semua taubat diterima selagi nyawa blm dihujung halkum...

perubahan secara perlahan lbh baik utk menjadi muslim yg baik dan berkualiti.muslim yg tahu asas islam iaitu BERSIH...bersih zahir dan batin..

terima kasih :-)

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

Berdakwah itu mmg bnyk cabarannya.Kdgkla disalahertikn oleh umat Islam itu sendiri. Klu hati kita bersih, semuanya yg ingin dismpikn akan sangat mudah diterima.Teruskn usaha murni anda.Insyaallah, Allah selalu bersama2 org2 yg memperjuangkn syariatNya.

HariSaya La said...

betul2,,artis ni mmg bahaya utk buat cth,,, :)

mmg btambah bahaya bila undang2 pkai pn guna sekular punya.. uh-oh..

Anonymous said...

[url=http://viagranowdirect.com/#jhncs]cheap viagra[/url] - viagra 120 mg , http://viagranowdirect.com/#jufel cheap generic viagra

Anonymous said...

[url=http://datingdirectlyservices.com/#mvbzx]online dating[/url] - online dating websites , http://datingdirectlyservices.com/#gyzpc dating adult

Anonymous said...

What's up friends, its fantastic article concerning educationand
entirely defined, keep it up all the time.|

Feel free to surf to my blog pity 2013 program

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...